بررسی اجمالی بازی 1979 The Game :: پایگاه فرهنگی تحلیلی نقد بی طرف

پایگاه فرهنگی تحلیلی نقد بی طرف

نقد بدبینی و سیاه نمایی نیست ، بلکه برشی از یک حقیقت است ...

.



 سرنوشت انقلاب ایران در دستان گیمرها! 

نویسنده: محمود بلالی ( مدیر وبلاگ کالبد شکافی بازی های رایانه ای)

 http://vgpostmortem.blogfa.com/

پس از روایت بن افلک از انقلاب ایران در فیلم آرگو، اینبار نوبت به یک بازیساز ایرانی مقیم آمریکا رسید تا وقایع انقلاب و گروگانگیری سفارت آمریکا را روایت نماید!

آشنایی با نوید خوانساری

نوید خوانساری، کارگردان، نویسنده، تهیه کننده، مدیر ضبط حرکات رایانه ای و بازیگردان ایرانی و دارای مدرک liberal arts از دانشگاه British Columbia است که در زمینه سینما و بازی های رایانه ای به شکل حرفه ای فعالیت می کند. 

وی تا سن 10 سالگی در ایران زندگی کرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به همراه خانواده اش، ایران را به مقصد کانادا ترک نموده است. خوانساری 41 ساله در حال حاضر به همراه همسر و دخترش به مدت 10 سال است که در آمریکا زندگی می کند. 

خوانساری ابتدا در زمینه سینما فعالیت خود را آغاز کرد و به همراه همسرش واسیلیسکی بسیئی خوانساری (Vassiliki Bessie Khonsari)، فیلم های (1998) The Contract، Pulling John و Bedouin را کارگردانی نمود.  

او در سال 2000 پس از آشنایی با مدیر بخش توسعه شرکت راک استارز (Rockstar Games) در ونکوور  به این شرکت بزرگ بازی سازی پیوست و به عنوان کارگردان بخش ضبط حرکات رایانه ای (Motion Capture) مشغول به کار شد. 

حاصل این همکاری تولید بازی هایی چون، Max Payne 1&2، سری GTA (تا قسمت 4)، Smuggler's Run 2: Hostile Territory، State of Emergency 2&3، Midnight Club 2&3، Red Dead Revolver و Manhunt بود. 

 

 

 

 خوانساری سرانجام پس از 10 سال همکاری، در سال 2010 از شرکت راک استارز جدا شد و اقدام به تاسیس کمپانی مستقل خود با نام iNK Stories  نمود و در این بین به عنوان کارگردان ضبط حرکات رایانه ای در دو پروژه Homefront (THQ) و Alan Wake (Remedy) همکاری نمود. 

خوانساری به تازگی از پروژه جدید و مستقل خود به نام 1979 The Game رونمایی کرده که قرار است در آن به روایت حوادث انقلاب ایران و مسائل حاشیه ای آن بپردازد. 

 

انقلاب ایران به روایت خوانساری

خوانساری در چندین مصاحبه ای که با شبکه های تلویزیونی و سایت های اینترنتی انجام داده، اهداف بازی خود را اینگونه تشریح کرده است که: 

 

 - من در دوران انقلاب و اندکی پس از آن در ایران بوده ام و آن سال ها را تجربه کرده ام. همانطور که می دانید درمورد چگونگی شکل گیری انقلاب در ایران و کم و کیف آن بحث های زیادی وجود دارد، به همین دلیل من قصد دارم با بازسازی وقایع آن سال ها، تصویری درست و دقیق از آن ارایه کنم. 

می‌خواهم مردم به جنبه‌های مبهم اخلاقی این داستان پی ببرند. ایران کشوریست با ایده‌ها و باورهای گوناگون. جنبه فرهنگی این بازی فوق‌العاده است؛ و این دقیقا داستانی است که از طریق یک بازی بهتر می‌تواند گفته شود. این بازی اهداف سیاسی و آموزشی در خود دارد و می‌خواهم مردم بدانند که فراتر از آنچه در کتاب‌ها، روزنامه‌ها، نشریات و سایت‌ها خوانده‌اند چیزهایی وجود دارد. اکثر کاربران بازی‌های رایانه ای بعد از وقوع انقلاب ایران به دنیا آمده‌اند و من می‌خواهم آن ها از آنچه در 40 تا 50 سال اخیر اتفاق افتاده و به آن ها مربوط است مطلع شوند.

طبق گفته های خوانساری بازی وی به سبک اکشن- ماجراجویی طراحی خواهد شد و کاربران چالش های یک بازی Sandbox را در آن تجربه خواهند کرد. کلیت موضوع بازی هم حول حوادث انقلاب و به خصوص موضوع گروگانگیری سفارت آمریکا در ایران در گردش است. 

با توجه به اظهارات خوانساری و اطلاعات منتشر شده در سایت های خبری، کاربران این بازی می توانند در چندین نقش متفاوت ایفای نقش کنند و در سرنوشت انقلاب تاثیرگذار باشند! بازی در قالب این نقش ها درواقع به کاربر اجازه می دهد تا حضور در جناح های مختلف سیاسی و یا مذهبی را تجربه نماید و بر اساس علایق شخصی خود به هر یک از این گرایش ها، انقلاب را به مسیر دلخواه هدایت نماید!! 

گفته شده که در این بازی حدود 8 تا 10 نقش متفاوت قابل بازی وجود خواهد داشت، اما درحال حاضر تنها وجود سه شخصیت تئوکرات (طرفدار حاکمیت دینی)، دموکرات و یک ایرانی همکار با آمریکایی ها تایید شده است. 

 

این سه شخصیت عبارتند از: 

حسین محمد جعفری- شخصیتی طرفدار آیت الله خمینی و خواستاری ایجاد حاکمیت دینی در کشور

 

 

لاله وایگانی- مخالف ایجاد حکومت دینی در کشور و طرفداری ایجاد دموکراسی!

 

 

کریم نراقی- مترجم ارتش آمریکا- وی برای آزادی گروگان ها تلاش می کند

 

خوانساری تاکید کرده که در این بازی چیزی به نام جناح خوب یا بد مطلق وجود ندارد و اصولا همه جناح های موجود می توانند بسته به عملکرد بازیکن در جایگاه خوب و یا بد قرار گیرند. 

تنوع در نوع گیم پلی بازی و آزادی عمل بازیکن در انجام ماموریت ها هم از دیگر نکات مثبت بازی ذکر شده است.

مثلا زمانی که بازیکن در نقش مترجم (کریم نراقی) قرار می گیرد، می تواند با انتخاب یکی از سه گزینه موجود در بازی تیم خود را برای ورود به ایران و اجرای عملیات راهنمایی نماید: 

 

1- ورود با هلیکوپتر تیم ویژه نظامیان آمریکایی 

2- ورود از طریق مرز عراق تحت پوشش سربازان صدام حسین 

3- ورود از طریق مرز افغانستان با حمایت سربازان طالبان 

 

 هر یک از این انتخاب ها می تواند سرنوشت نهایی بازی را تغییر داده و تجربه ای متفاوت برای کاربر در پی داشته باشد.  

 

 

به گفته خوانساری زمانیکه بازیکن در نقش مترجم وارد ایران می شود باید با تغییر هویت خود را به عنوان یک دانشجوی مخالف رژیم شاه جا زده و ضمن تماس با برخی از افراد و عناصر انقلابی، ماموریت خود را انجام دهد. 

در این حالت ماموریت بازی تغییر کرده و بازیکن باید در پوششی مخفیانه فعالت نماید. 

نکته جالب این است که در طول این بازی حتی انتشار اخباری مانند احتمال بروز جنگ میان ایران و عراق هم در نظر گرفته شده که انتشار آن در روند کلی بازی تاثیرگذار خواهد بود.

 

البته گیم پلی بازی ابعاد دیگری هم دارد:

مثلا افزودن بخش "عبور با زحمت از بین ماموران گشت" که به اختصار Baton-Pass نامگذاری شده است از نکات جالب و منحصر به فرد این بازی خواهد بود.  

 

 بیشتر گیم پلی بازی شامل عناصری همانند دیپلماسی فعال، مخفی کاری، سرقت، اتومبیل رانی، حمله های کوچک با باتوم به گروه های دیگر، مبادلات کالا و خرید و فروش و حل پازل است. در این بازی امکان انجام اعمال خلاف و غیرقانونی نیز وجود دارد. مثلا می توانید با پرداخت رشوه به ماموران، آن ها را به چشم پوشی از فعالیت های خود وادار کرده و بدین ترتیب مسیر پیروزی خود را هموار نمایید. 

  

مکانیزم جالب توجه دیگر موجود در این بازی، مکانیزم قربانی کردن افراد برای نیل به مقصود است! بدین ترتیب که کاربر می تواند درصورت بروز مشکل جدی بر سر راه عملیات، با قربانی کردن افرادی از گروه خود و تسلیم نمودن آن ها به گروه های دیگر، جان خود و افراد دیگر تیم را نجات داده و ادامه ماموریت را تضمین نماید!!  

خوانساری در اظهار نظری جسورانه درمورد این بازی اعلام داشته:

- می خواهم ببینم نحوه عملکرد نسل جدید، پس از گذشت 34 سال از انقلاب، حالا به چه شکل خواهد بود؟ آیا آن ها باز هم طرفدار ایجاد حکومت اسلامی هستند یا انقلاب خود را در مسیر دیگری هدایت خواهند کرد؟ 

با کمی تفکر در این اظهار نظر خوانساری می توان دریافت که یکی از اهداف اصلی ساخت این بازی، جمع آوری اطلاعات آماری از میزان علاقه نسل جدید به انقلاب اسلامی و نظرات آن ها درمورد ادامه این روند است. 

در دنیای کنونی دیگر جمع آوری اطلاعات و داده های آماری به صورت مستقیم صورت نمی گیرد و بیشتر این اطلاعات از طریق انجام بازی های رایانه ای و یا نظرسنجی درمورد فیلم ها و کتاب ها جمع آوری می شوند. به همین دلیل باید به شدت مراقب ورود چنین بازی هایی به کشور بود و از همین حالا برای تبعات آن ها تدبیری اندیشید. 

هنوز تاریخ دقیق و پلتفورمی که قرار است بازی روی آن عرضه شود مشخص نیست، اما تقریبا وجود نسخه PC آن تایید شده است. 

 


منابع: 

سایت CNN

سایت فارس

سایت آوینی فیلم

سایت ویکی پدیا

سایت iNK Stories

سایتGamepolitics 

سایت liveleak

سایت joystiq

 

 


کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر منبع و نام نویسنده ممنوع و حرام است .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی