حکایت فرصت ها و تهدیدها :: پایگاه فرهنگی تحلیلی نقد بی طرف

پایگاه فرهنگی تحلیلی نقد بی طرف

نقد بدبینی و سیاه نمایی نیست ، بلکه برشی از یک حقیقت است ...

.

فرصت ها و تهدیدها

حکایت فرصت ها و تهدیدها - ( تحلیل بر عملکرد سیستم های فرهنگی )

   - به قلم محمد مهدی صافی

چهارشنبه شب ( شب نیمه شعبان ) از خانه به قصد هیئت بیرون رفتم. شب زیبایی بود چراغانی کوچه ها، پخش نذری ها،  شادی خانواده ها همه و همه قطعات کامل کننده ی پازل زیبایی این شب بودند.

اما نکته ای مهم تر از همه ی این ها بود و آن اصل انتظار و فلسفه مراسم این شب بود. فرصتی برای خواسته ای از اعماق قلب برای ظهور حجت و فرصتی برای بخشایش انسان ها .

همه چیز خوب بود و من از اینکه امسال هم با چشم خود این فرصت مذهبی را می دیدم خوشحال بودم.

اما پس از مدتی چیزهایی با همان چشم ها دیدم که زاویه دیدم را به این ماجرا تغییر داد و با دقت بیشتری  به اتفاقات آن شب نگاه کردم.

صدای بلند ضبط ماشین ها، رقاصی دخترها و پسرها، مزاحمت ها، اذیت ها؛ انگار خیابان سالن مد و آرایش دخترها و پسرها شده بود . دعوا، دعوا و دعوا و مهم ترین دلیل این دعوا ها همین رفتارها و مزاحمت ها برای نوامیس بود. این اتفاقات در ایام معمولی سال و سال های پیش درهمین شب کم یا زیاد اتفاق می افتاد اما امسال من متفاوت نظاره کردم و دنبال علت و دلیل این اتفاقات بودم. سوالاتی در تمامی این مدت و بعدتر حتی فردایش هم ذهنم را درگیر خودشان کرده بودند؛ سوالاتی مثل اینکه چرا این فرصت مذهبی حالا تا حدودی تبدیل به تهدید علیه اعتقادات ما شده؟ چرا؟ چه کارهایی کردیم یا نکردیم که این مراسم شکل عوض کرده؟ مگر نه اینکه این شب فرصتی برای یادآوری اصل انتظار است؟ پس چرا امروز برخی از نسل جوان، مفهوم انتظار برایشان تا این حد غریب است و یا اینکه اصلا آن را به فراموشی سپرده اند؟ و چرا همین دسته از جوانان احساس کردند این شب فرصتی است برای این رفتارهایشان و نوعی مجوز برای اشتباهاتشان ؟ و آیا امروز رفتارهایی که در خیابان ها مشاهده   می شود رفتارهای افراد یک جامعه مهدوی و منتظر ظهور است؟

جواب این سوالات سخت است اما می توان تا حدودی پاسخ این سوال ها را داد. ساده است، کمی به کارها و فعالیت ها و خروجی دستگاه های فرهنگی دقت کنید...

از صداوسیما که دغدغه ی برنامه سازانش دعوت بهترین خواننده ها و سوپراستارهای سینما برای ویژه برنامه ی این شب شده و پخش فیلم هایی سراسر لودگی که حتی بعضا مردم هم از آنها راضی نیستند، همه من را به شک انداخت که عید نوروز با نیمه شعبان و ویژه برنامه سال تحویل با ویژه برنامه شب نیمه شعبان در نظر این برنامه سازان چه تفاوتی می کند.

یا شبکه نمایش خانگی که در آستانه شب نیمه شعبان که طبیعتا به خاطر تعطیلی فروش بیشتری از آن محصولات این شبکه می شود دی وی دی مراسم شب پرستاره را در نقاط مختلف کشور پخش می کند که تیزر تبلیغاتی این محصول خود بیانگر این است که جو مراسم چقدر هنری بوده !!!

هنری مبتلا به بیماری غرب زدگی !..... بگذریم ....

ما امروز از این خروجی ها متوجه می شویم که بعضی از تولیدکنندگان خود انگیزه ای برای تولید محصولات مذهبی ندارند و اصلا شناختی هم به اصول مذهبی ندارند؛ چون باور و اعتقاد قلبی است که انگیزه می سازد .و شناخت است که در نتیجه دغدغه می آفریند.

ولی محصولات سراسر غلط و اشتباه این افراد تولید کننده، نشان از عدم وجود باور قلبی و دغدغه مذهبی این افراد است . و نتیجه ی محصولات این افراد امروز تبدیل فرصت ها به تهدید است.

و اصلا انگار بعضی ها عادت کرده اند به این سیستم ها و عملکردهای غلط در مسائل فرهنگی، انگار عادت کرده اند به تبدیل فرصت ها به تهدید !

فعالیت خیلی هامان محدود شده فقط و فقط به جذب مخاطب و مفاهیم و ارزش ها را فدای آن کرده ایم. برای بعد از جذب شان چه برنامه ای دارید؟ چه می خواهید به آن ها بگویید؟ چهارچوب ها و آینده ی فعالیتتان برای خودتان روشن هست؟

حکایت سایت تبیان است که مسائل دینی را به خوبی مطرح می کند و متعلق به سازمان تبلیغات اسلامیست خوب دستشان درد نکند؛ آنوقت می آیند یکی از آلبوم های محسن نامجو را برای دانلود می گذارند. درست است این آلبوم ایرادی ندارد و شما برای جذب مخاطب این کار را انجام دادید اما بپذیرید که در عین حال این کار تبلیغ او هم هست، اگر همان جوان که این آلبوم را گوش داد و به هر دلیلی نامش را در موتورهای جستجو سرچ کرد و آلبوم های دیگری از او که بعضا حتی خدا هم در آن نفی شده و به اعتقادات ما توهین شده را دانلود کرد و شنید و دچار انحراف شد، چه دارید بگویید؟ مسلم است که خواسته یا نا خواسته شما نیز در انحراف آن جوان شریک هستید.

حالا کفه ی ترازوی مطالب دینی شما سنگین تر است یا کفه ی این آهنگ ها ؟ همین موارد به ظاهر کوچک میتواند تاثیر تلاش های دینی شما را از بین برده و حتی معکوس کند. مطالب دینی تان را به چه قیمتی فدا کردید؟ به قیمت جذب مخاطب؟!!

یا مثلا در جای دیگر نیروی انتظامی تصمیم گرفته و شروع کرده به مقابله با بدحجابی بازیگران، خوب به ایشان خسته نباشید میگوییم . حالا هدف از این کار برخورد حتما جلوگیری از اشاعه بدحجابی است دیگر؟ پس در اینصورت در ادامه ی این برنامه، باید با بدحجابی در سینما و صداوسیما (اعم از سریال ها، فیلم ها، پیام های بازرگانی و....) و موارد تازه ای مثل محصولات شبکه نمایش خانگی برخورد شود چرا که همان تاثیر و بازتاب را دارد و به اشاعه بدحجابی میپردازند و درغیر اینصورت این فعالیت ها و زحمات بیهوده است چون که همان اتفاق که نباید بیافتد، خواهد افتاد.

برادر و خواهرم و ای دوستان عزیز؛ امروزه با توجه به این مسائل موجود، برای ارائه ی خروجی های بهتر و ترویج ارزش ها و اعتقاداتمان باید به طور شبانه روزی تلاش کنیم تا بلکه قدری از وظایف خود را به عنوان یک مسلمان انجام داده باشیم.

 به امید بیداری همه...


این مطلب منعکس شده در :

    - سایت  حرف تو

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۰۴/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی